12 juni 2011

Tävlingsrapport ifrån Narvikensprinten, Storfors MK, 11/6-2011

Denna lördagen var det dags för en sprint med två åk där bästa tid räknades för att gå vidare till final. Vi var 7st startande i klassen A/B/C-förare Grupp E. Dagen till ära så var Josefina Hellkvist, Hallsbergs MK tillbaka i högerstolen då min ordinarie kartläsare hade student. Bansträckningen bestod utav att vi startade i skogen och gick in på en folkracebana, där vi åkte två varv och sedan ut på ett annat ställe i skogen och in i mål.


ÅK 1: Jag bestämde mig för att inte fega allt för mycket, utan åka med driv hela tiden och få med mig farten igenom svängarna. Det gick bra tills första asfalt/betong sväng där styrde det inte alls och jag gled rakt fram mot skogen. Jag vred ett varv till på ratten men det hände inget iallafall så jag beslutade mig för att bromsa istället och när jag gjorde det så bromsade jag död på bilen och fick dessutom inte i backen ordentligt. Jag började inse att sekundrarna rinner iväg och fick krångla ett tag tills jag fick i backen och kunde fortsätta. Tappade säkert en 20 - 25 sekunder där. Vi åkte vidare och tog det lugnare i asfalt/betong svängarna. Körde på ordentligt på målrakan som var ca. 1 km. Tiden blev: 2:31,90 och en 6:e plats i klassen.


 ÅK 2: Denna gången visst jag att det inte styrde riktigt på asfalten/betongen så tog det lungt där. Men fick ett helt annat flyt denna gången än första gången och kunde åka som jag ville. Istället för att bromsa så försökte jag och det var kanske lite nära några höbalar och något staket, men vad gör det? Jag klarade det ju och förbättrade mig med 19 sekunder. Tiden blev: 2:12,40 och fortfarande en 6:e tid i klassen.


Men eftersom dom slog ihop A/B/C-förare Volvo Orginal (VOC), Gr.N och Gr.E så fick jag inte åka i finalen. Och eftersom snabbaste tid räknades så blev jag tyvärr totalt 7:a av 7st.. Men tidsmässigt i varje åk så var jag 6:a i båda åkena. I ÅK 2 hade jag endast 3,5 sekund upp till 3:dje platsen! Vilket är över förväntat efter att ha åkt så lite!

ÅK 1 Grupp E
104. Martin Jansson 2:07,20 (3)
2. Anders Karlsson 2:02,50 (1)
3. Jesper Samuelsson 2:03,30 (2)
4. Lars-Erik Rydqvist 2:12.20 (5)
5. Jan Gudmunds 2:09,50 (4)
6. Tommy Ågren 7:43,80 (7)
7. Linda Sjölin 2:31,90 (6)

6 av 7 i A/B/C-förare Grupp E

ÅK 2 Grupp E
104. Martin Jansson 2:08,90 (3)
2. Anders Karlsson 2:02,30 (1)
3. Jesper Samuelsson 2:05,50 (2)
4. Lars-Erik Rydqvist 2:14.10 (7)
5. Jan Gudmunds 2:10,20 (5)
6. Tommy Ågren 2:09,50 (4)
7. Linda Sjölin 2:12,40 (6)

6:a av 7 i A/B/C-förare Grupp E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar