18 april 2011

Tävlingsrapport ifrån Gröndalsprinten, SMK Södermanland, 16/4-2011

I helgen så var det dags för första deltävlingen i AutoExperten RallyCup/7klubbarsserien och i klassen var vi 9 startande och ihopslaget A/B/C-förare Grupp E. Och det var även min barmarkspremiär och premiären med nya rallybilen.

SS1/SP1:
Första sträckan bestod utav 1,5 km asfalt. Jag råkade bromsa på mig lite då jag inte alls är van vid att åka med bromsservo och förlorade tid inför varje inbromsning som man förlorar massor med onödig tid på, sekunderna tickar iväg rätt fort vid varje litet misstag. Tiden blev: 1:55,0

Service..
På servicen så skulle vi byta ifrån asfaltsdäck till grusdäck, men det visade sig att fälgarna vi köpt tidigare under veckan inte passade. Vi vart garanterade utav den som vi köpte dom av att dom tidigare suttit på en Passat men det kan dom inte ha gjort, då Passat och Golf har samma bultmönster, men som tur var så hade vi med oss 4st Michelin som vi istället satte dit.

SS2: Var den ökända Ekeby gropen där man tidigare åkt några gånger som kartläsare. Men den här gången så hade dom haft på massa grovt grus som gjorde det väldigt halt. Jag fick till ett bra flyt kände jag direkt, men samma sak här att jag inte var van med bromsservo för varje gång jag la foten lite lätt på bromsen så vart det nästan en tvärnit. Efter första chickan så var det en lång nerförsbacke som sedan gick upp över ett krön, precis på krönen så får vi världens toksläpp ifrån bakvägnen och kommer på tvären över krönet och dessutom så lyckades jag få i fel växel det blev 4:ans istället för 2:ans förlorade säkert en 10 - 15 sekunder på det. Tiden blev: 2:40,1



Service igen...

SS3/SP2: Nu vågade jag lita på att jag hade bra fäste i asfalts däckena och jag vågade hänga kvar lite längre på högre växlar, men även den här gången så bromsade jag lite för hårt vilket ledde till flera alldeles för tidiga inbromsningar. Sedan vart det även en missväxel här också då jag fick i 4:an istället för 2:an, vilket jag säkert förlorade en ca. 5 sekunder.

* SP = Special prov. SS= Special sträcka

Nu när jag har fått tänk tillbaka och sammanfattat dagen så är jag rätt nöjd med dagen iallafall. För det var ju som jag nämt tidigare, min barmarkspremiär och premiär med nya rallybilen. Golf 1:an (gamla rallybilen) och Golf 3:an (nya rallybilen) är två helt olika bilar som krävs två helt olika körstilar. Men jag siktar på att försöka köra så många tävlingar som möjligt för att få mer körrutin med nya bilen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar