27 april 2011

Pressrelease 27/4-2011

- "Om 2 veckor är det dags igen, fast denna gången är det inte jag som ska köra. Utan jag ska åka kartläsare åt Gunnar Fredriksson, Katrineholms MK. Det ska bli riktigt kul att få åka med Gunnar igen, han är en riktigt bra läromästare som verkligen kan köra en framhjulsdriven bil. Jag har mycket att hämta därifrån och lära mig." Säger Linda.

Som dom flesta redan vet så började Gunnar och Lindas resa tillsammans riktigt bra. Dom körde in på en första plats i Munkforsrundan i Klass 8 H1 72-75 den 8/1-2011 och en tredje plats totalt ibland Klassikerna. Hela Munkforsrundan så hade Gunnar och Linda sekundstrid med S-Å Angerd som på inledande sträckan ledde med 0,3 sekunder, tyvärr så blev sträcka 2 struken. Men på sträcka 3 åkte Gunnar & Linda ca. 4 sekunder snabbare än Angerd. Sträcka 4 tog Angerd in 0,4 sekunder på Gunnar och Linda. Men på sista och avgörande sträckan så åkte Gunnar och Linda ifrån Angerd med hela 10 sekunder och ledningen blev med 13,9 sekunder. - "Vilket adrenalin man hade i kroppen under hela tävlingen, man visste inte alls hur det skulle sluta eftersom det varierade mellan snabba sträckor med mycket långa rakor och krokiga sträckor.. Vi trodde nog helt ärligt att vi inte skulle ha en chans då det var mycket rakt och V4an hänger inte med Escorterna när det är rakt. Men på sista sträckan (SS5) så var det riktigt krokigt och det märktes direkt att Gunnar trivdes på den krokiga vägen vilket också syns på tiderna!" Säger Linda.

Men sen dalade det utför så att säga. - "Ja, tyvärr så började motorn att krångla i deltävling 2 i Historiska Rallycupen och detta började redan på SS1 där vi tappade över 1 minut på täten. På servicen så hittade man att en tändkabel hoppat av.  Men tyvärr så var inte felet löst där. Utan det fortsatte och på SS2 vart det en avåkning så vi tappade ytterligare 1 minut på täten. Tråkigt men sant." Säger Linda.

Nästa deltävling gick ca 60 mil ifrån våran region och Gunnar hade lyckats lokalistera felet. - "Det var filterkingen som hamnat fel och orsakade att bilen inte fick tillräckligt med bränsle." berättade Gunnar. Gunnar var även ute och testade bilen och pressade den till max och felet verkade som bortblåst. - "Vi beslutade oss att iallafall åka i Örnsköldsvik. Men tyvärr så kom vi inte längre än ca. 100 meter innan motorn började krångla igen. Tyvärr så hade 2st kolvar tagit stryck efter Bergslagsrallyt och vi beslutade oss för att kasta in handduken.." Berättar Linda.

Men nu är motorn renoverad hos trendab och Gunnar har även gott igenom bilen och byggt om lite saker och nu hoppas vi på att bilen funkar klockrent i Norrköping och allt flyter på.

Klicka för att få bilden större!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar