14 april 2011

Inför Gröndalsprinten - Utdrag ur 7klubbars.se

Uppladdning för helgens premiär
Efter en långt och kyligt vinteruppehåll är det äntligen dags för premiären i 7klubbars och autoexperten rally cup. Det är SMK Södermanland som inbjuder till Gröndalssprinten en sprint beståendes av 2 Specialprov på asfalt och en kortare ss på grus.
Klockan 10.00 startar första bil på lördag morgon då är det utbildningsförarna som ska göra upp som det ser ut blir det Rasmus Persson från Flens MS som kan träna sina färdigheter och testa gränserna då han är ensam i klassen.
Sen släpps 4wd lös där 7 anmälda ska göra upp om vem som ska få fullpoängare i första tävlingen Det kommer nog bli en jämn fight mellan Örsundsbro ekipagen och Gnesta ekipagen men sen har vi även ett par Subaru som vill vara med och slåss sen vill nog även Carolina Jurå visa vad hon går för i nya bilen.
I 2wd klassen är det 17 ekipage till start fördelat på A, B och C förare. Bland A-förarna är det nog någon av dom med framhjulsdrivna bilarna som kan ta hem det genom Roger Clefberg eller Lars Davidsson. B-förarna blir nog en spännande fight mellan ett par Eskilstuna golfar samt ett par härligt sjungande Volvo 940 där jag tror Rolf ifrån Laxå kan dra längsta strået. I C-förargruppen blir det intressant att se om Robert Broman som slog till med ett par bra tävlingar förra året kan slå fjolårs segraren Pelle Mattsson eller om kanske Mickael Glans har skruvat upp farten i sin Ascona i vinter och kan ta hem fighten.
Klassen Volvo original /N1 vågar jag nog påstå att det är Volvo bilar som blir segrare, i elit tror jag den unge Andreas Pettersson från MSK Hammaren kan åka runt och visa vart skåpet ska stå till trots att han kör sedan. Bland C- förarna har jag inte så bra koll men Gullvalla förare från Sala brukar inte vara blyga att gasa så där tror jag en aning på Lars Andersson
I Grupp E vet jag att både Robert Olsson och Niklas Albinsson åker fort i sina Golfar så där blir det nog en tuff fight. Av C-förarna i grupp E återfinns 2 av tävlingens 3 startande tjejer så det ska bli intressant att se om Linda Sjölin som debuterar i förarstolen i år kan slå Malin Luks som kört något fler tävlingar tidigare, dock tror jag en Saab 99 blir snabbaste c-förare och tar uppklassnings poängen.
Sen har vi våra veteraner i dubbel bemärkning där jag vet att både Per Dellruds Volvo 244 går bra samt Kenth Widéns Saab V4 men i sista klassen får vi nog se en härlig fin klassisk gammal Opel rattas till seger av Björn Bäckström.
Tyvärr kommer nog inte jag vara på plats på lördag men jag önskar er alla en trevlig dag med fint väder och härligt bilåka.
Mvh Webbmaster Ricard Gelin
Källa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar