08 mars 2011

Tävlingsrapport ifrån Skogsrundan, Ludvika MS, 27/2-2011

Då var det dags för 2:a deltävlingen i Bergslagens RallyCup och vi var riktigt taggade efter jumboplatsen i Hällefors så ville vi höja tempot lite.

Tävlingen omfattade 1SS som skulle gå 2 gånger och som var ca 14.4km och även den lägsta sträckan för mig att köra hittils.

SS1: Satte ett bra tempo redan ifrån start, vi åkte kanske några kilometer in och så kom förvarning för vägbyte vänster (våning 1 i road-booken). Och där gick det höger innan och där lyckades jag snurra, baken klev ur spår och kom ut i modden och det fanns inget fäste alls och nosen sög i vallen på innern så vart ståendes tvärs över vägen mellan snövallarna.. Men fick jucka loss bilen och kunde åka vidare. I vägbytet stod Mattias som åker i samma klass som mig så blev att få smyga fram. Vi åkte en bra bit och ungefär i mitten på sträckan så var det en höger som svängde mer än jag trodde så farten var lite för hög och baken kom ut i det lösa igen och vände in nosen i mot vallen, tog några sekunder att komma tillbaka i rätt spår igen. Fick tillbaka ett riktigt bra tempo och sa till Micke att vi måste byta bakdäck på servicen och han höll med.. Vi åkte förbi förvarning mål och farten var lite förhög in i högersvängen som kom och jag gick ut lite på yttern för att skära innern lite, men då slog röven i vallen och vi stod i snövallen.. Så det blev att skotta i ca. 10 minuter så där var chansen till en bra placering borta. Tiden blev: 21:59,1


SS2: Var ju samma som SS1 och vi beslutade oss för att bara åka igenom sträckan utan att riskera något, då vi ansåg att poäng i cupen var viktigare än att stå och skotta snö igen, eftersom en bra pallplacering redan var borta.. Så vi åkte igenom sträckan, tog inga chanser utan åkte mitt i spåren mitt på vägen. Tiden blev: 13:46,2

 Fotat av: Skogsconny.se

Men ändå så är vi relativt nöjda med dagen, vi har testat på att göra några misstag som tyvärr kostade tid, men vi lärde nog oss en hel del av det. För det är ju ändå det som är målet för i år, att lära sig köra bil och se hur bilen beter sig i olika situationer för att på bästa möjliga sätt bli en bra rallyförare.

Nästa Race: Hällerundan, Hällefors MK 5/3-2011
Men då är det pappa Jannes tur att åka kartläsare åt mig!

Med Vänliga Hälsningar
Linda Sjölin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar