31 januari 2011

Tävlingsrapport ifrån Ulriksbergsrallyt, Fredriksbergs MK, 23/1-2011

Just denna söndagen var det dags för min förardebut, som jag längtan efter att själv få köra rally var nu inte långt borta. Med Mikael Elofsson i högerstolen skulle vi denna dagen spendera i Ulriksbergsskogarna med 2x2SS på ca. 5 KM styck.

SS1: Innan start så hade jag bestämt mig för att inte försöka så mycket, utan istället sikta på att komma runt med en hel bil. Men i starten så satte jag på min gula glasögon som jag fick tips om att ha för att se konturerna på snön bättre. Men fan heller, efter första sväng så åkte dom av och jag höll  ner gasen och fick till ett flyt direkt i körningen. Jag var lite väll överladdad in i första vänstern efter bron utan räcken och Micke trodde att vi skulle bli kvar där. Men jag fick farten med mig och kunde ta mig runt utan att skotta snö. Men var dock lite feg på en del ställen.. Tiden blev: 04:23,8

Foto av: Skogsconny.se

SS2: Bestämde jag mig för att försöka lite mer på, jag skulle här försöka åka på lite högre växel (dvs. lägga i 3:an där jag ser att det går).. Rätt snart fick jag chansen att lägga i 3:an och jag hörde hur Micke tog ett djupt andetag. Men jag höll i bra, lite tidiga inbromsningar och fegningar på vissa ställen, som gjort mig lite små förbannad på mig själv.. Tiden blev: 04:38,1


Service

SS3: Som var samma som SS1, denna gången bestämde jag mig för att försöka lite mer, våga hålla i lite längre och det lyckades jag med, jag kapade tiden med ca. 16 sekunder.  Tiden blev: 04:07,5

Foto av: Skogsconny.se

SS4: Som var samma som SS2 och nu bestämde jag mig för att jag skulle hålla ner ännu mer, men ändå så var det en höger som jag släppte av så tidigt på första åket och denna gången gjorde jag samma sak igen, så då vart jag riktigt laddad och tänkte "Nej, nu fasiken ska jag håller nere och inte fega för minsta lilla".. Och det gjorde jag, nån KM därefter så fick jag ett släpp i bakvagnen och slog i snövallen på yttern så bilen vändes in mot 2 st träd, jag vet inte hur jag gjorde eller vad jag gjorde men jag lyckades reda ut det och få tillbaka bilen mitt på vägen, men tyvärr så loosade vi nog en 5-10 sekunder där eftersom jag fick lov att börja om igen.. Och jag förbättrade mig med ca 17 sekunder här med.. Tiden blev: 04:21,2

 
Filmat av: Marcus Jansson

Slutligen så är jag grymt nöjd med min dag, tyckte att det mesta flöt på bra trotts en liten kris och några fegningar på sina ställen.. Men farten och allt som hör till för att bli en mera "vågad förare" kommer med tiden, ju mer SS:mil jag kan få i kroppen desstå bättre! Placeringsmässigt så blev jag 7:a av 9st i klassen! Och för mig så är det bara en bonus!

Resultat ifrån tävlingen finner ni här!

Nästa Race: Bergslagsrallyt 29/1 
Åka med: Gunnar Fredriksson, Katrineholms MK

Med Vänliga Hälsningar
Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar