11-03-16 Linda Sjölin satsar högt!
-"Jag vill nå SM-nivå inom en snar framtid." Så sa Linda i en interljuv med Eskilstuna Kuriren den 4 februari 2011.
Hennes förarkariärr startade den 27 januari 2011 körde hon sin första tävling i Fredriksberg som bestod utav 2 sträckor som gick 2 gånger. Hon lyckades köra in sig på en 7e plats av 9st i klassen - Hon lyckades dessutom köra ifrån 2st A-förare. Hon lyckades även att förbättra sig med ca 17 sekunder på varje sträcka. - Detta var dessutom andra gången hon satt i sin tävlingsbil.
Nästa tävling som gick av stapeln var Hällefors den 6 februari, det var också 2 sträckor som gick 2 gånger. - "Jag bestämde mig redan när jag släppte upp kopplingen vid starten att jag skulle sätta ett rätt högt tempo" Säger Linda. Men tyvärr så vart högerfoten lite för tung och det blev en vallvisit som kostade henne runt 10 sekunder, och så kommer den där tanken "hade det inte hänt... Så hade vi varit 3a i klassen efter första åket." - "Där efter så fick jag inte tillbaka tempot, visst förbättrade jag mig. Men dom andra förbättrade sig betydligt mer." Säger en besviken Linda. Men tyvärr så kunde hon inte undvika jumpoplatsen.
Den 27 februari var det dags för Ludvikas tävling, Skogsrundan. Tävlingen bestod utav 1 sträcka som skulle köras 2 gånger, denna sträcka var på 14.4km. - "Den här gången hade jag bestämt mig för att jag skulle sätta ett tempo som jag känner mig bekväm i och som jag känner att jag klarar av att hantera.- "Säger Linda dagen innan tävlingen. Men några kilometer in på SS1 så hamnade bakdelen på rallybilen ur spår och fronten sög tag i vallen. - "Jag var helt säker på att vi skulle gå runt och lägga oss på tak. - "Säger både Linda och kartläsaren Mikael. Men här var inte oflytet slut. -"Nej, tyvärr inte. Några kilometer senare så var det dags igen.. Det var säkert en Höger 2 som nöp och där klev bakvagnen igen ur spår och vi slutade med nosen mot snövallen." Säger Linda.
Men efter lite backning och krångel så var dom på rätt spår igen, - "Vi konstaterade att vi behövde ett par andra bakdäck då det inte fanns så mycket till fäste i dom vi hade." Säger Linda och Mikael.
Nu var det inte långt kvar till mål, men då var det dags igen. - "Jag gick lite för fort in i en höger som smalnade av lite och jag går ut lite för att skära innern, eftersom jag insåg att farten var förhög. Men det var väldigt konstigt plogat där och bakvagnen slog i snövallen på yttern och vips så stod vi ovan på en snövall" Säger en mycket besviken Linda.
Men tur hade dom, i svängen efter så stod ett gäng grabbar som kunde hjälpa dom loss och dom kunde åka i mål. Dock ungefär 12 minuter efter täten. - "Vi bestämde oss att för att inte riskera något på SS2 utan åka igenom för att få SS:mil" Säger Linda. Men i mål så var dom fortfarande ungefär 15 minuter efter täten. - "Det känns enormt surt, eftersom jag var sugen på en bra placering." Säger Linda och suckar.
Men roligheterna slutar inte här. Utan helgen efter var det dags igen, denna gången i Hällefors som bestod utav 1 sträcka som dom skulle köra 3 gånger. Redan på SS1 bevisade Linda att hon kan hänga med täten, hon lyckades köra in på en 4e plats av 6st i klassen. - "Jag var grymt imponerad av min körning och satte ett tempo som jag behärskade och trivdes med." Men sedan började det tråkiga, efter SS1 och ca. 60 bilar som åkt så blev det spårigt. - "Jag kände direkt i starten att det var vingligt och väldigt svårkört, eftersom Golf 1:an inte passar i spåren. Och tyvärr så blev det en liten vallvisit och jag lyckades slå i tummen rätt rejält." Tyvärr så lyckades hon inte förbättra sig tillräckligt mycket, utan den närmsta bakomvarande bil gick om och hon var nu 5:a. - "Inför sista åket bestämde jag mig för att sätta ett lagom tempo eftersom det förmodligen skulle vara ännu mer spårigt. Och eftersom tummen fortfarande gjorde ont så ville jag inte riskera att göra illa den ännu mer." Men hon åkte igenom och försämrade sig dock - precis som alla andra. Men hon lyckades behålla sin 5:e plats och blev alltså 5a av 6st i klassen.
Nu har det skett lite förändringar i teamet och Golf 1:orna är sålda, vad som nu står i garaget är Linda inte beredd på att avslöja vad det är just nu. Det blir inte officiellt förrens vi närmar oss den 16 april då det är dags för nästa tävling.
- "Då har jag en ny tillfällig kartläsare som ska lotsa mig, Charlie Ekström, Eskilstuna. Det ska verkligen bli kul, tror att det är en person som passar väldigt bra tillsammans med mig på en tävling. Då vi båda är enormt tävlingsinriktade."
Nästa tävling som är Gröndalsprinten är en Nationell Rallyspecial på asfalt och grus, banans längd är ca 3.0 mil totalt varav ca 5,5 km SS/SP. Det är 2 st Specialsprov på asfalt och 1 st specialsträcka på grus varav ca 5% asfalt. - "Det är för mig första gången att köra rally på asfalt så det ska bli spännande. Men dom som sett mig köra säger att jag har bra förutsättningar för att köra asfalt då jag åker väldigt fina och raka linjer."
Vill ni läsa mer om Lindas rallysatsning? Gå då in på www.lindasmotorsport.com
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar